Gimnastyka narządów artykulacyjnych
GIMNASTYKA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH
Bardzo ważną i nie rozłączną częścią terapii logopedycznej są ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacji. Ćwiczenia te mogą być prowadzone w formie zadaniowej i zabawowej.
Szuflada – mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej;
Krokodyl – szeroko otwarta buzia (paszcza) z uwidocznionymi zębami wykonuje „kłapanie paszczą”
Żarłok – ruchy szczęki jw., ale bez uwidocznionych zębów – jak przy bezgłośnym „am”;
Krowa – naśladowanie żucia przez krowę trawy;
Śpiewak – słuchając nagrania utworu wokalnego dziecko naśladuje śpiewaka: otwiera szeroko buzię, język powinien leżeć nieruchomo na dnie jamy ustnej, czubek języka dotyka dolnych zębów;
Tak czy nie – dziecko odpowiada na pytania ruszając tylko szczęką: tak – otwiera i zamyka buzię, nie – ruch poziomy samą szczęką;
Sekret – nic nie powiem – mocne zaciskanie rozciągniętych warg( można zadawać pytania
Uśmiechy – np. Modelka uśmiecha się do zdjęcia
Rybka – powolne otwieranie i zamykanie warg tworzących kształt koła; jakby bezgłośne mówienie „po”;
Całuski – cmokanie wargami;
Zły pies – dziecko szczerzy zaciśnięte mocno zęby; może naśladować warczenie;
Króliczek – dziecko ściska i wysuwa wargi mocniej niż przy „u”, następnie przesuwa „pyszczkiem w prawą i lewą stronę. Należy zwrócić uwagę, aby nie ruszały szczęką tylko samymi wargami, choćby ruchy te były minimalne;
Wąsy – przytrzymywanie górną wargą ołówka, słomki itp.
Usta zaglądają do brzucha – dziecko wciąga usta w głąb jamy ustnej;
Zawody – zjadanie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu, posługując się tylko wargami;
Pajac – dziecko naśladuje minę wesołego i smutnego pajaca ( naprzemienne uśmiechanie się i robienie z ust podkówki);
Balonik – nabieranie w policzki powietrza, na hasło: „pękł” przekucie palcami;
Gwizdanie (zabawa w czajnik lub ptaszki);
Motorek – wprawianie warg w wibrację;
Malarz – język to pędzel, podniebienie to sufit – dziecko naśladuje malarza, który pędzlem maluje na suficie różne wzorki: kropki, paski, kółka itp.
Sufit – podłoga. Na dane hasło dziecko językiem wskazuje sufit lub podłogę (góra – dół) ; inna wersja: okno – drzwi ( kieruje język w prawy lub lewy kącik ust)
Młynek – okrężny ruch językiem pod wargami przy zamkniętych ustach, potem przy ustach szeroko otwartych;
Kotek – oblizuje wargi czubkiem języka: najpierw przy zamkniętych ustach potem przy ustach jak najszerzej otwartych; mlaskanie, naśladowanie kotka pijącego mleko;
Zziajany piesek – sapanie z językiem mocno wysuniętym na brodę;
Konik – kląskanie językiem połączone z pracą warg (na „a” i „o”);
Liczenie ząbków – dotykanie czubkiem języka kolejnych ząbków na górze i na dole (sprawdź czy nie zgubiłaś ząbka, czy nie masz w ząbku dziury itp.)
Broda i wąsy – dziecko sprawdza językiem, wyciągając go mocno w górę i w dół, czy nie rosną mu wąsy i broda;
Małpa – wypychanie językiem wargi górnej i dolnej;
Cukierek – dziecko wypycha czubkiem języka raz jeden, raz drugi policzek udając, że ma tam landrynkę; inne ćw. Naśladowanie czynności ssania cukierka czubkiem języka;
Język na defiladzie – dziecko wykonuje energiczne ruchy językiem kolejno na wargę górną, do lewego kącika ust, wargę dolną, prawego kącika ust – należy mu przy tym liczyć do czterech;
Sztuczki – robimy z języka „łyżeczkę” (unoszenie przodu i boków języka), „rurkę”, „górkę”(czubek języka zaczepiony o dolne zęby, środek się wybrzusza)
Jaszczurka – zbieranie płatków kukurydzianych rozsypanych na płaskim talerzu tylko czubkiem języka;
Głodny miś – zlizywanie z płaskiego talerza miodu, kisielu itp.
Odrywanie czubkiem języka opłatka (andruta) przyklejonego do podniebienia;
„Wylizanie” czubkiem języka w płaskim lizaku dziury.
Ćwiczenia oddechowe
- dmuchanie na wiatraczek;
- zdmuchiwanie papierków z gładkiej i chropowatej powierzchni;
- przenoszenie papierków, ścinków za pomocą słomki;
- nadmuchiwanie balonów;
- dmuchanie na piórka, kłębki waty, paski folii tak, aby wprawić je w ruch;
- puszczanie baniek mydlanych;
- naprzemienne chuchanie i dmuchanie na lusterko ( para pojawia się i znika);
- zabawa w syrenę – wymawianie na wydechu samogłosek ( eo, iu, au, ia);
- dmuchanie na kartkę papieru przyłożoną do ściany tak, aby nie spadła;
- kołysanie książki ( ręki, misia itp.) – oddychanie przeponowe z przedmiotem ułożonym na brzuchu;
- naśladowanie śmiechu: tubalnego, skrzeczącego, piskliwego itd.