Zespół Szkół w Paczkowie
Godło Orła Białego

Regulamin

Motyli | Regulamin | Plan działań | Motylowe pierniczki | Motylowe poduszeczki | Certyfikat | Dzień Motyla | Podziękowanie – Dzień Motyla | Podziękowania – Czary Mary Okulary | Nasze akcje | Pomoc dla Pauliny | Koncert charytatywny | Zbiórka środków opatrunkowych | PODZIĘKOWANIE – KUP PAN SZCZOTECZKĘ | Oleg Dolata – prosimy o wsparcie | PIELUSZKA  DLA  MALUSZKA | PODZIĘKOWANIA | Zbiórka nakrętek 2015 – podziękowanie

REGULAMIN I ZAŁOŻENIA

SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU

DZIAŁAJĄCEGO W ZESPOLE SZKÓŁ W PACZKOWIE


1. Cele szczegółowe programu.

2. Określenie zadań wolontariuszy.

 

3. Cechy wolontariusza – Kodeks etyczny

 

4. System rekrutacji.

 

5. Spotkania informacyjne i wstępne rozmowy kwalifikacyjne.
6. Szkolenia wolontariuszy i wspieranie ich rozwoju/ rozumienie misji organizacji.

7. Wspieranie i nadzorowanie pracy wolontariusza w szkole

 

8. Zadania koordynatora.

 

9. System nagradzania wolontariuszy.

SZKOLNY PROGRAM WOLONTARIACKI
Głównym założeniem wolontariatu szkolnego jest aktywizowanie młodzieży w celu działań na rzecz środowiska lokalnego. Proponowany program jest elementem edukacji społecznej uczniów i ich integracji ze środowiskiem. Przygotowuje on młodzież do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i obywatelskim, rozwija ich zainteresowania, umiejętności społeczne, a przede wszystkim niesie ze sobą wiele wartości wychowawczych, kształtujących kreatywność, odpowiedzialność, wrażliwość i otwartość na drugiego człowieka. Daje on też możliwość nawiązania przez szkołę współpracy z innymi placówkami, organizacjami i instytucjami, działającymi na rzecz środowiska lokalnego. Specyfiką programu jest stworzenie grupy wolontariuszy, podejmujących różnorodne rodzaje aktywności w zależności od ich potencjału i zainteresowań oraz potrzeb lokalnych.

1. Cele szczegółowe programu:

  • Zwiększenie wrażliwości dzieci i młodzieży na potrzeby innych;
  • Tworzenie więzi między uczniami/nauczycielami a środowiskiem lokalnym;
  • Kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich
  • Rozwijanie empatii i rozumienia
  • Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności;
  • Poszerzanie wiedzy uczniów w dowolnie wybranej dziedzinie;
  • Inspirowanie młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego;
  • Kreowanie twórczej atmosfery w szkole, sprzyjającej samorealizacji i poszerzaniu własnych zainteresowań;
  • Nabycie doświadczeń i umiejętności społecznych;
  • Kształtowanie umiejętności działania zespołowego;
  • Współdziałanie uczniów i wzajemne wspieranie się;
  • Kultywowanie i wzbogacanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczego placówki;
  • Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi;
  • Organizowanie w szkole pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce.

2. Określenie zadań wolontariuszy:

  1. Czynna współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem
  2. Podejmowanie własnej aktywności przez wolontariuszy w celu zaspokojenia potrzeb szkoły (współpraca z Samorządem Uczniowskim, PCK, organizacja imprez);
  3. Nawiązanie współpracy z PTOP w Poznaniu, (motyle dla Hospicjum)
  4. Nawiązanie współpracy Stowarzyszeniem Dzieci Specjalnej Troski w Swarzędzu;
  5. Nawiązanie współpracy Opieką Społeczną w Swarzędzu;
  6. Organizacja pomocy dzieciom wywodzącychm się z rodzin dysfunkcyjnych w środowisku lokalnym, poprzez pomoc w nauce i organizację czasu wolnego;

3. Cechy wolontariusza – Kodeks etyczny

  1. Być pewnym (chęci niesienia pomocy innym)
  2. Być przekonanym, o wartości tego, co się robi
  3. Być lojalnym, zgłaszać sugestie
  4. Przestrzegać zasad, nie krytykować zasad, których się nie rozumie
  5. Mówić otwarcie, nie pozwalać , by tłumione wątpliwości, odciągnęły od tego, co najważniejsze.
  6. Chętnie się uczyć, rozszerzać swoją wiedzę
  7. Stale się rozwijać, starać się wiedzieć jak najwięcej o swojej pracy i organizacji
  8. Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą, będziesz pracować lepiej i z większą satysfakcją, wykonując, to, czego się od Ciebie oczekuje
  9. Być osobą, na której można polegać, praca jest zobowiązaniem- wykonuj więc to , co zgodziłeś się robić
  10. Działać w zespole, znajdź dla siebie miejsce w grupie, samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.

4. System rekrutacji:

  • Akcja plakatowa informująca uczniów o działalności szkolnego wolontariatu oraz naborze (na początku każdego roku szkolnego);
  • W trakcie roku szkolnego-rozmowy zaangażowanych wolontariuszy z przyjaciółmi , znajomymi, zachęcanie do pracy na rzecz innych;
  • Informowanie uczniów w klasach poprzez wychowawców o działalności szkolnego wolontariatu.

5. Spotkania informacyjne i wstępne rozmowy kwalifikacyjne:

Spotkanie informacyjne odbywa się raz w roku szkolnym, przy udziale przedstawiciela PTOP i ma charakter zajęć warsztatowych. W ramach tych zajęć badane są predyspozycje młodzieży do działań wolontariackich, jak również ich oczekiwania wobec pracy na rzecz drugiego człowieka (rozmowa kwalifikacyjna). W trakcie spotkania zostaje przedstawiony program i rodzaje prac. Oraz zostaje stworzona lista chętnych do pracy w wolontariacie.

6. Szkolenia wolontariuszy i wspieranie ich rozwoju/ rozumienie misji organizacji.

Celem szkolenia jest zapoznanie wolontariuszy z organizacją jako całością, tak, aby czuli się za nią odpowiedzialni. W zależności od potrzeb związanych z charakterem podejmowanej przez wolontariuszy pracy organizowane są na terenie szkoły bądź w siedzibie PTOP szkolenia z zakresu idei wolontariatu oraz tematyki związanej z realizowanymi zadaniami, jak również zajęcia warsztatowe rozwijające umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne uczniów. Na koniec każdego semestru odbywają się spotkania sprawozdawczo-integracyjne, mające na celu promocje efektów podejmowanych działań.

7. Wspieranie i nadzorowanie pracy wolontariusza w szkole

Koordynatorem zespołu wolontariuszy jest wyznaczony nauczyciel

Do zadań koordynatora należy:

  1. Utrzymywanie stałego kontaktu ze PTOP w ramach, którego pracuje wolontariat szkolny;
  2. Utrzymywanie stałego kontaktu z organizacjami i instytucjami, z którymi współpracuje szkoła w ramach wolontariatu;
  3. Tworzenie atmosfery zaufania i otwartości;
  4. Dawanie poczucia bezpieczeństwa, które sprzyja dobrej współpracy
  5. Organizowanie raz w miesiącu/ lub zależnie od potrzeb spotkania organizacyjnego, mającego na celu zapoznanie młodzieży z planowanymi działaniami oraz przydziałem obowiązków;
  6. Stworzenie systemu gratyfikacji wolontariuszy zależnej od wkładu pracy
  7. Przeprowadzanie rozmowy wyjaśniającej powody powstawania zaniedbań w czasie pracy wolontariuszy;
  8. Organizowanie wspólnie z wolontariuszami Dnia Wolontariusza- 5 grudnia
  9. Przygotowanie rocznych sprawozdań z pracy wolontariuszy.

8. System nagradzania wolontariuszy:

Działania zaangażowanych wolontariuszy są nagradzane poprzez:

  1. Umieszczenie na liście honorowych wolontariuszy;
  2. Pochwałę koordynatora programu z wpisem do dziennika;
  3. Pochwałę dyrektora szkoły;
  4. Wpis do „Złotej Księgi”;
  5. Powierzanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań.