Regulamin
REGULAMIN I ZAŁOŻENIA
SZKOLNEGO KOŁA WOLONTARIATU
DZIAŁAJĄCEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W PACZKOWIE
1. Cele szczegółowe programu.
2. Określenie zadań wolontariuszy.
3. Cechy wolontariusza – Kodeks etyczny
4. System rekrutacji.
5. Spotkania informacyjne i wstępne rozmowy kwalifikacyjne.
6. Szkolenia wolontariuszy i wspieranie ich rozwoju/ rozumienie misji organizacji.
7. Wspieranie i nadzorowanie pracy wolontariusza w szkole
8. Zadania koordynatora.
9. System nagradzania wolontariuszy.
SZKOLNY PROGRAM WOLONTARIACKI
Głównym założeniem wolontariatu szkolnego jest aktywizowanie młodzieży w celu działań na rzecz środowiska lokalnego. Proponowany program jest elementem edukacji społecznej uczniów i ich integracji ze środowiskiem. Przygotowuje on młodzież do aktywnego uczestniczenia w życiu społecznym i obywatelskim, rozwija ich zainteresowania, umiejętności społeczne, a przede wszystkim niesie ze sobą wiele wartości wychowawczych, kształtujących kreatywność, odpowiedzialność, wrażliwość i otwartość na drugiego człowieka. Daje on też możliwość nawiązania przez szkołę współpracy z innymi placówkami, organizacjami i instytucjami, działającymi na rzecz środowiska lokalnego. Specyfiką programu jest stworzenie grupy wolontariuszy, podejmujących różnorodne rodzaje aktywności w zależności od ich potencjału i zainteresowań oraz potrzeb lokalnych.
1. Cele szczegółowe programu:
- Zwiększenie wrażliwości dzieci i młodzieży na potrzeby innych;
- Tworzenie więzi między uczniami/nauczycielami a środowiskiem lokalnym;
- Kształtowanie postaw prospołecznych i obywatelskich
- Rozwijanie empatii i rozumienia
- Kreowanie roli szkoły jako centrum lokalnej aktywności;
- Poszerzanie wiedzy uczniów w dowolnie wybranej dziedzinie;
- Inspirowanie młodzieży do aktywnego spędzania czasu wolnego;
- Kreowanie twórczej atmosfery w szkole, sprzyjającej samorealizacji i poszerzaniu własnych zainteresowań;
- Nabycie doświadczeń i umiejętności społecznych;
- Kształtowanie umiejętności działania zespołowego;
- Współdziałanie uczniów i wzajemne wspieranie się;
- Kultywowanie i wzbogacanie tradycji szkoły zgodnie z założeniami programu wychowawczego placówki;
- Współdziałanie z organizacjami społecznymi i młodzieżowymi;
- Organizowanie w szkole pomocy uczniom napotykającym trudności w nauce.
2. Określenie zadań wolontariuszy:
- Czynna współpraca szkoły z lokalnym środowiskiem
- Podejmowanie własnej aktywności przez wolontariuszy w celu zaspokojenia potrzeb szkoły (współpraca z Samorządem Uczniowskim, PCK, organizacja imprez);
- Nawiązanie współpracy z PTOP w Poznaniu, (motyle dla Hospicjum)
- Nawiązanie współpracy Stowarzyszeniem Dzieci Specjalnej Troski w Swarzędzu;
- Nawiązanie współpracy Opieką Społeczną w Swarzędzu;
- Organizacja pomocy dzieciom wywodzącychm się z rodzin dysfunkcyjnych w środowisku lokalnym, poprzez pomoc w nauce i organizację czasu wolnego;
3. Cechy wolontariusza – Kodeks etyczny
- Być pewnym (chęci niesienia pomocy innym)
- Być przekonanym, o wartości tego, co się robi
- Być lojalnym, zgłaszać sugestie
- Przestrzegać zasad, nie krytykować zasad, których się nie rozumie
- Mówić otwarcie, nie pozwalać , by tłumione wątpliwości, odciągnęły od tego, co najważniejsze.
- Chętnie się uczyć, rozszerzać swoją wiedzę
- Stale się rozwijać, starać się wiedzieć jak najwięcej o swojej pracy i organizacji
- Nie sprzeciwiać się kontroli nad sobą, będziesz pracować lepiej i z większą satysfakcją, wykonując, to, czego się od Ciebie oczekuje
- Być osobą, na której można polegać, praca jest zobowiązaniem- wykonuj więc to , co zgodziłeś się robić
- Działać w zespole, znajdź dla siebie miejsce w grupie, samotnik działający na własną rękę jest mało skuteczny.
4. System rekrutacji:
- Akcja plakatowa informująca uczniów o działalności szkolnego wolontariatu oraz naborze (na początku każdego roku szkolnego);
- W trakcie roku szkolnego-rozmowy zaangażowanych wolontariuszy z przyjaciółmi , znajomymi, zachęcanie do pracy na rzecz innych;
- Informowanie uczniów w klasach poprzez wychowawców o działalności szkolnego wolontariatu.
5. Spotkania informacyjne i wstępne rozmowy kwalifikacyjne:
Spotkanie informacyjne odbywa się raz w roku szkolnym, przy udziale przedstawiciela PTOP i ma charakter zajęć warsztatowych. W ramach tych zajęć badane są predyspozycje młodzieży do działań wolontariackich, jak również ich oczekiwania wobec pracy na rzecz drugiego człowieka (rozmowa kwalifikacyjna). W trakcie spotkania zostaje przedstawiony program i rodzaje prac. Oraz zostaje stworzona lista chętnych do pracy w wolontariacie.
6. Szkolenia wolontariuszy i wspieranie ich rozwoju/ rozumienie misji organizacji.
Celem szkolenia jest zapoznanie wolontariuszy z organizacją jako całością, tak, aby czuli się za nią odpowiedzialni. W zależności od potrzeb związanych z charakterem podejmowanej przez wolontariuszy pracy organizowane są na terenie szkoły bądź w siedzibie PTOP szkolenia z zakresu idei wolontariatu oraz tematyki związanej z realizowanymi zadaniami, jak również zajęcia warsztatowe rozwijające umiejętności komunikacyjne i negocjacyjne uczniów. Na koniec każdego semestru odbywają się spotkania sprawozdawczo-integracyjne, mające na celu promocje efektów podejmowanych działań.
7. Wspieranie i nadzorowanie pracy wolontariusza w szkole
Koordynatorem zespołu wolontariuszy jest wyznaczony nauczyciel
Do zadań koordynatora należy:
- Utrzymywanie stałego kontaktu ze PTOP w ramach, którego pracuje wolontariat szkolny;
- Utrzymywanie stałego kontaktu z organizacjami i instytucjami, z którymi współpracuje szkoła w ramach wolontariatu;
- Tworzenie atmosfery zaufania i otwartości;
- Dawanie poczucia bezpieczeństwa, które sprzyja dobrej współpracy
- Organizowanie raz w miesiącu/ lub zależnie od potrzeb spotkania organizacyjnego, mającego na celu zapoznanie młodzieży z planowanymi działaniami oraz przydziałem obowiązków;
- Stworzenie systemu gratyfikacji wolontariuszy zależnej od wkładu pracy
- Przeprowadzanie rozmowy wyjaśniającej powody powstawania zaniedbań w czasie pracy wolontariuszy;
- Organizowanie wspólnie z wolontariuszami Dnia Wolontariusza- 5 grudnia
- Przygotowanie rocznych sprawozdań z pracy wolontariuszy.
8. System nagradzania wolontariuszy:
Działania zaangażowanych wolontariuszy są nagradzane poprzez:
- Umieszczenie na liście honorowych wolontariuszy;
- Pochwałę koordynatora programu z wpisem do dziennika;
- Pochwałę dyrektora szkoły;
- Wpis do „Złotej Księgi”;
- Powierzanie coraz bardziej odpowiedzialnych zadań.