Innowacja pedagogiczna
Innowacja pedagogiczna | Edycja I | Edycja II | Edycja III | Edycja IV | Edycja V | Edycja VI | Edycja VII |
| Edycja VIII | Edycja IX | Edycja X | Edycja XI | Edycja XII | Edycja XIII | Edycja XIV
Jak działa językowe koło teatralne
Theater Team
czyli
REALIZACJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ
W ZESPOLE SZKÓŁ W PACZKOWIE
Temat:
Języki obce aktywnie i twórczo . Innowacyjne nauczanie języka angielskiego i niemieckiego z wykorzystaniem elementów dramy i teatralizacji. Współtworzenie słowniczka niemiecko – angielskiego.
Nauczyciele prowadzący:
mgr Klaudia Czerniak – nauczyciel języka angielskiego
mgr Ewelina Staszak – nauczyciel języka angielskiego
mgr Mateusz Radomski – nauczyciel języka niemieckiego
Rodzaj innowacji:
metodyczno – programowa
- Podstawowe założenia innowacji.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.
Idea pomysłu: Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej do najważniejszych umiejętności ucznia należy umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i obcym w mowie i piśmie. W trosce o jak najlepsze przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego na poziomie rozszerzonym, a co za tym idzie, uzyskanie bardzo dobrych wyników w obszarze Reagowania Językowego, położyliśmy nacisk na nowatorskie, organizacyjne i metodyczne rozwiązania programowe uwzględniające również czynnik kulturoznawczy.
Potrzeba wprowadzenia innowacji pedagogicznej wypływa z konieczności przygotowania uczniów do życia w realnym świecie, a także ze zmienności rzeczywistości społecznej, kulturowej i konieczności dostosowania się do nowych sytuacji.
Wszystkie wymienione przez nas działania będą służyły podnoszeniu jakości pracy szkoły oraz wyjdą naprzeciw oczekiwaniom uczniów i rodziców.
Odpowiednio dobrany materiał leksykalny i gramatyczny ma na celu wzbogacenie sprawności językowych ucznia niezbędnych w codziennej komunikacji oraz przygotowanie do inscenizacji językowych z wykorzystaniem piosenek. Uczniowie mają możliwość uczenia się w sposób naturalny poprzez komunikację z nauczycielami podczas zajęć oraz poprzez naukę ról na podstawie przygotowanych wcześniej krótkich inscenizacji sytuacyjnych. Uczniowie są wdrażani do tworzenia słowniczka niemiecko – angielskiego oraz wykonywania projektów plastycznych utrwalających poznany materiał leksykalny. Pomysł koncentruje się na zdiagnozowanych potrzebach ucznia związanych z przyswajaniem nowego słownictwa i zwrotów, z zastosowaniem ich w określonych sytuacjach . W formie atrakcyjnej dla ucznia, z elementami teatralizacji i dramy w połączeniu z edukacją muzyczną i plastyczną. Twórczość plastyczna ma na celu pobudzić wyobraźnię i sferę emocjonalną ucznia, zmotywować do utrwalenia w formie plastycznej słownictwa.
Natomiast współtworzenie słowniczka pozwala na głębsze utrwalanie, uporządkowanie i zastosowanie wielojęzyczności w komunikowaniu się z możliwością reaktywowania przerobionego materiału.
Innowacja skierowana jest do uczniów zarówno szkoły podstawowej (klasy IV – VI), jak i gimnazjum. Zajęcia odbywać się będą cyklicznie w Zespole Szkół w Paczkowie. W każdym cyklu będą brać udział inni uczniowie – reprezentanci z poszczególnych klas ( IV – III GM) tak, aby zaangażować jak największą liczbę uczniów oraz aby dać szansę wykazania się każdemu uczniowi. Wprowadzenie metody projektu pozwoli na systematyczne kontrole postępów pracy w ustalonych wspólnie terminach.
Wstępnie ustalony został trzy letni czas trwania innowacji. Jednak obecnie nasze koło działa już cztery lata.
- Zamierzone cele:
Głównym celem wprowadzenia zmiany jest przygotowanie uczniów do efektywnej komunikacji w języku angielskim i niemieckim oraz przygotowanie uczniów klas IV –VI do nauki drugiego języka obcego (języka niemieckiego). Ważnym aspektem jest wykorzystanie ich dotychczasowej wiedzy i sprawności językowej w zakresie języka angielskiego oraz rozwijania sprawności w zakresie języka niemieckiego. Przewidywanym osiągnięciem uczniów będą wyniki osiągane na obowiązkowych zajęciach z języka angielskiego i niemieckiego, zakwalifikowanie się do udziału w konkursach językowych, ewentualne sukcesy w tych konkursach oraz znaczna poprawa wyników językowych egzaminów gimnazjalnych.
Ponadto osiągnięciami uczniów będzie zwiększenie motywacji oraz rozwój artystyczny. Uczniowie rozwiną umiejętności aktorskie i manualne.
Opracowanie i wdrażanie programu stanowi wyzwanie dla nauczycieli, pozwala rozwinąć kreatywność, inspiruje do twórczych rozwiązań poprzez wprowadzenie nowych form i metod pracy . Ponadto jest źródłem satysfakcji i samorealizacji.
Cele szczegółowe:
- Promowanie innowacyjności w nauce języków obcych .
- Praktyczne zastosowanie języka, kreowanie realnych sytuacji z życia codziennego.
- Utrwalanie sprawności językowych: rozumienie tekstu mówionego, mówienia i czytania.
- Doskonalenie umiejętności zapamiętywania.
- Tworzenie narzędzi umożliwiających realizację działań w ramach programu naprawczego z języka angielskiego.
- Działania wspierające integrację uczniowską.
- Przygotowanie uczniów Szkoły Podstawowej do nauki języka niemieckiego w Gimnazjum.
- Tworzenie narzędzi służących podnoszeniu jakości pracy szkoły w nauczaniu języka angielskiego i niemieckiego.
- Umożliwienie poznania tradycji, kultury i życia codziennego krajów, których języki poznają, a przez to przygotowanie do współuczestnictwa w tworzeniu wielojęzycznej i wielokulturowej Europy.
- Uczenie otwartości i tolerancji, szacunku dla tożsamości i różnorodności kulturowej poprzez skuteczną komunikację między narodami.
- Motywowanie uczniów do systematycznej pracy projektowej – kształtowane zostają obowiązkowość, terminowość, odpowiedzialność i samodyscyplina..
- Rozwijanie w zakresie sprawności lingwistycznych – umiejętności mówienia i komunikacji:
- Uczeń wykorzystuje frazy i wyrażenia zawarte w scenkach w komunikacji
- Uczeń wchodzi w rolę i odgrywa scenki.
- Uczeń śpiewa piosenki.
- Uczeń czyta lektury w językach obcych.
- Rozwijanie w zakresie wrażliwości artystycznej, kreatywnego myślenia i umiejętności manualnych:
- Uczeń wykonuje projekty związane z omawianym tematem.
- Uczeń projektuje strój i elementy dekoracji do wystawianych scenek.
- Uczeń bierze udział w redagowaniu słowniczka angielsko – niemieckiego.
- Rozwijanie umiejętności aktorskich: dykcji, modulacji głosu, wyrażanie stanów emocjonalnych, ruch sceniczny.
1. Uczeń potrafi wyrazić emocje za pomocą zastosowania odpowiedniej intonacji, mimiki i gestów.
- Treści nauczania:
Treści nauczania odpowiednio dobrane oraz oparte na podstawie programowej pomogą uczniom:
- Rozwijać sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia
- Poszerzą repertuar funkcji językowych umożliwiających posługiwanie się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego
- Wzbogacą słownictwo dotyczące życia codziennego, ze szczególnym uwzględnieniem realiów kraju ojczystego oraz obszaru języka docelowego
- Rozróżnić formalny i nieformalny styl języka.
- Słowniczek tematyczny niemiecko – angielski:
Słowniczek tematyczny niemiecko – angielski w formie słownej i obrazowej stanowi integralną część innowacji pedagogicznej. Jego podstawą jest słownictwo niemieckie, do którego dopasowane zostaną znane już uczniom słówka angielskie. Celem powstawania słowniczka jest uporządkowanie słówek pod względem tematycznym wynikającym z zakresu leksykalno–komunikacyjnego podstawy programowej – język obcy nowożytny – gimnazjum. Do poszczególnych kręgów tematycznych z zakresu słownictwa dopasowane zostaną odpowiedniki w j. angielskim. Głównym celem współtworzenia słowniczka tematycznego jest głębsze utrwalanie, uporządkowanie i zastosowanie wielojęzyczności w komunikowaniu się z możliwością reaktywowania omówionych treści leksykalnych.
W ten sposób powstaje słowniczek tematyczny niemiecko – angielski. Udaje się równocześnie uporządkować i zebrać podstawowy zakres słówek z j. angielskiego oparty o Program nauczania j. angielskiego w klasach IV – VI szkoły podstawowej.
Naszym celem stało się nie tylko uporządkowanie dotychczasowych wiadomości, które uczniowie już opanowali, ale przede wszystkich zmotywowanie uczniów do samodzielnej pracy z rozszerzonym słownictwem z danych 15 bloków tematycznych, a więc wprowadzenie autonomii w uczeniu się języków obcych.
Zawarte w słowniczku tematycznym treści opierają się na podręczniku do nauki języka niemieckiego „Aktion Deutsch” wydawnictwa WSiP oraz na ,,Repetytorium gimnazjalnym – J. angielski poziom podstawowy i rozszerzony” wydawnictwa PEARSON Longman, jak również na dodatkowych materiałach dydaktycznych samodzielnie wyszukanych przez uczniów.
Uważamy, że uporządkowanie słownictwa w 15 bloków tematycznych ułatwi uczniom już od pierwszej klasy gimnazjum naukę i komunikowanie się w dwóch językach obcych, jak również umożliwi uczniom powtórzenie, usystematyzowanie oraz utrwalenie słownictwa przed przystąpieniem do egzaminu gimnazjalnego.
Zakres leksykalno – komunikacyjny:
- Człowiek ( dane osobowe, ubiór, moda, cechy charakteru, cechy osobowości, emocje)
- Dom (opis mieszkania, domu, opis umeblowania, dzielnica, sąsiedztwo)
- Szkoła ( nauczyciel, przedmioty i przybory szkolne, pierwszy dzień w szkole, szkoła marzeń, uroczystości i imprezy szkolne, plan lekcji, położenie szkoły i pomieszczenia szkolne)
- Praca ( zawody, czynności zawodowe, przyszłość zawodowa, ogłoszenia o pracy)
- Życie rodzinne ( członkowie rodziny, przyjaciele, zainteresowania, spędzanie wolnego czasu, przebieg dnia, spędzanie świąt, organizowanie przyjęcia urodzinowego)
- Żywienie (posiłki i artykuły spożywcze, odżywianie się, lokale gastronomiczne)
- Zakupy (rodzaje sklepów, kupowanie, orientacja w terenie)
- Podróżowanie i turystyka (środki transportu, urlop, plany wakacyjne, cele wyjazdów, sposoby wypoczywania)
- Kultura (twórcy i ich dzieła, idole kultury, artyści, oferta kulturalna)
- Sport ( rodzaje sportów, sport w czasie wolnym, sprzęt sportowy, kluby sportowe)
- Zdrowie ( części ciała, dolegliwości i choroby, samopoczucie, lekarstwa, wizyta u lekarza, leczenie)
- Przyroda ( pogoda, pory roku, zwierzęta)
- Nauka i technika (urządzenia techniczne, korzystanie z Internetu)
- Środki masowego przekazu (telewizja, radio, Internet, gazety i czasopisma)
- Elementy wiedzy o świecie i krajach angielskiego i niemieckiego obszaru językowego)
- Metody i techniki wykorzystywane na zajęciach:
- Portfolio – tworzenie słowniczka językowego w celu segregowania zdobytych wiadomości w postaci obrazowo – słownej
- Burza mózgów
- Plakat, zajęcia manualne
- Drama, zajęcia teatralne
- Inscenizacje
- Metoda komunikacyjna
- Udział w konkursach i przeglądach teatralnych
- Gry edukacyjne (komputer) – ewaluacja zajęć
- Dyskusje typu Pro – Contra Argumenty
- Ewaluacja:
Sukcesy uczniów diagnozuje się poprzez analizę wyników nauczania, wywiady i obserwację. Ocenie podlegają też bieżące wiadomości prezentowane na zajęciach oraz wykonane zadania, za które uczeń może otrzymać oceny punktowe zgodne z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania.
W celu ewaluacji programu i stopnia realizacji zamierzonych celów uczniowie poddawani są bieżącej obserwacji a wnioski zapisywane na kartach obserwacji. Uczniowie również wypełniają anonimowe ankiety, których wyniki służą do ewentualnych zmian w programie. Osiągnięcia uczniów prezentowane są podczas wystawki przygotowanych części słowniczka i prezentacji mini – scenek. Efektem końcowym pracy uczniów staje się również udział w Gminnym Językowym Przeglądzie Teatralnym.
Ewaluacja końcowa ma miejsce po zakończeniu każdego roku pracy. Osiągnięte rezultaty przekazywane są dyrektorowi szkoły.