Innowacja pedagogiczna „Sensoplastyka – zabawy stymulujące zmysły”
Autor: Monika Czechowska
Nazwa instytucji: Szkoła Podstawowa im.Jana Pawła II w Paczkowie
Temat: „Sensoplastyka – zabawy stymulujące zmysły”
Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna
Data wprowadzenia:
Zakres innowacji: Uczniowie kl.IIa
Czas realizacji innowacji: 20.09.2021r. – 30.05.2020r., z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym.
Zajęcia z sensoplastyki będą odbywały się w formie warsztatowej raz w miesiącu.
Cele innowacji:
Cele główne:
- rozwijanie twórczości, kreatywności i zainteresowania światem
- wspomaganie rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego
- ćwiczenie koncentracji, skupienia i uwagi
- usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
- budowanie twórczych i samodzielnych osobowości
- wspieranie rozwoju poznawczego
Cele szczegółowe:
- rozwijanie naturalnej ekspresji twórczej
- poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych
- wspieranie samodzielności
- czerpanie satysfakcji z kreatywnego działania
- zmniejszenie lub wyeliminowanie negatywnych reakcji na bodźce sensoryczne
- stwarzanie możliwości aktywnego działania
- doskonalenie sprawności manualnej i rozwoju spostrzegawczo-ruchowego
- poprawa zdolności koncentracji, skupienia uwagi na jednej czynności przez dłuższy czas
- rozbudzanie wyobraźni i kreatywności dzieci oraz wyzwalanie pomysłowości zachęcanie do wnioskowania, dokonywania analizy i syntezy wiedzy
METODY PRACY:
- działania praktycznego
- pokazu i obserwacji
- ekspresyjna
- doświadczeń i eksperymentowania
- metoda ćwiczeń
– metody oglądowe (obserwacje, demonstracje itp.)
– metody słowne (instrukcje, rozmowy, sposoby społecznego porozumienia itp.)
– metody aktywizujące (projekt, burza mózgów, burza pytań, gry dydaktyczne, stacje
zadaniowe, drama, mapa mentalna itp.)
FORMY PRACY:
- indywidualna
- grupowa
- zespołowa
FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI:
- zabawowa
- zadaniowa
- badawcza
- twórcza
OPIS ZASAD INNOWACJI:
Sensoplastyka to zajęcia rozwojowe, które polegają na wspieraniu kreatywności i samodzielności dzieci. Są to różne aktywności plastyczne, które angażują jednocześnie kilka zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu, smaku.
Zajęcia stanowią bazę do dalszej edukacji w szkole. Dziecko, biorąc udział w warsztatach otwiera się na sztukę i kształtuje swoje zmysły estetyczne. Co ważne, przebywa w gronie rówieśników, a to dodatkowo wpływa pozytywnie na jego umiejętności nawiązywania kontaktów oraz pomaga eliminować nieśmiałość.
W trakcie zajęć ich uczestnicy mają okazję bawić się masami bezkształtnymi, farbami oraz tworzywami łatwo przekształcalnymi i sypkimi, to doskonałe wprowadzenie w świat zapachów, faktur i kolorów.
Innowacja przewiduje wykorzystanie różnorodnych, nowatorskich metod nastawionych na manipulowanie, odkrywanie, poszukiwanie, tworzenie i działanie przez dziecko, ze szczególnym zwróceniem uwagi na stymulowanie zmysłów.
Zaletą zajęć sensorycznych jest to, że do ich przeprowadzenia można użyć ogólnodostępnych produktów, które znajdziemy w kuchni lub łazience.
Wprowadzenie niniejszej innowacji ma na celu przyczynienie się do lepszego rozwoju intelektualnego, ruchowego i emocjonalno-społecznego dzieci, a także rozwijanie dziecięcego zainteresowania otaczającym światem. Jest to moja odpowiedź na pojawiające się coraz częściej problemy behawioralne, społeczne i emocjonalne dzieci a także coraz słabiej rozwiniętą u nich motorykę małą.
Działalność sensoplastyczna ma także właściwości terapeutyczne: zarówno uspokaja, odpręża jak i rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe. Zajęcia z elementami sensoplastyki ułatwiają również nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji a także uczą współdziałania w grupie rówieśniczej.
Sensoplastyka dla uczniów to:
- to warsztaty o zapachu gumy balonowej, słodkiej truskawki, rajskich owoców, wanilii i nie tylko,
- to twórcze eksperymenty, kolorowe brudzenie się i tworzenie nieokiełznanych mas plastycznych,
- podczas zajęć rozwijamy kreatywne myślenie, pracujemy nad rozwojem poznawczym, społecznym oraz rozwojem komunikacji,
- dzięki wspólnym zajęciom w grupie, uczymy się być ze sobą i co najważniejsze, uczymy się cieszyć wspólnymi chwilami,
- każde spotkanie z nami to zaskakujące połączenie zabaw i eksperymentowania z ekologicznymi materiałami plastycznymi.
Spodziewane efekty:
Wpływ na uczniów:
- Usprawnianie funkcji integracji sensorycznej
- Lepszy rozwój psychoruchowy dzieci
- Poprawa zdolności koncentracji i skupienia uwagi
- Poprawa koordynacji ruchowej i zmysłu równowagi
- Poprawa komunikacji swoich potrzeb i nawiązywanie interakcji z otoczeniem
Wpływ na pracę szkoły:
- Rozwój bazy dydaktycznej oraz metod i form pracy
- Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez podnoszenie jakości podejmowanych działań
- Uatrakcyjnienie i efektywne zagospodarowanie czasu