Eksplorujemy, kreujemy i prezentujemy na historii
Wielu uczniów w naszym kraju ma obecnie trudności z ponownym zaadaptowaniem się do wymogów systemowych szkoły w wersji stacjonarnej, odnalezieniem w nowej sytuacji, kontaktami społecznymi i wieloma innymi czynnikami powodującymi, że zapał i motywacja do nauki to pojęcia im obce. Z drugiej strony wielu nauczycieli ma poczucie bezradności i bezsilności zwłaszcza w sytuacji, gdy równolegle z ich zaangażowaniem, powołaniem i chęcią do kreatywnego działania nie podążają odpowiadające potrzebom uczniów i pedagogów metody pracy, by nie powiedzieć wprost: narzędzia.
Dlatego zdecydowałam się podzielić pomysłem na podsumowanie wiadomości, który w mojej ocenie efektywnie wykorzystuje zainteresowania uczniów, dzięki czemu łatwiej przyswajają wiedzę, rozwijają rozmaite umiejętności, chętniej współpracują ze sobą i w dużej mierze przejmują odpowiedzialność za własne postępy dydaktyczne. Podsumowania zdobytych wiadomości i umiejętności można bowiem dokonać na różne sposoby, nie tylko w formie sprawdzianu.
Uczniowie na lekcjach historii często pracują w grupach metodą projektu. Na początku działu dokonujemy podziału na zespoły zadaniowe (nazywamy je klanami), przydzielamy tematy związane ze omawianymi treściami i planujemy pracę. Podczas kolejnych lekcji uczniowie zdobywają potrzebne im informacje, szkolą wymagane umiejętności. Następne zajęcia poświęcone są na opracowanie i uporządkowanie uzyskanych materiałów.
Uczniowie samodzielnie decydują, w jakiej formie chcą je zaprezentować, co wzmacnia ich poczucie bezpieczeństwa i komfortu nauki. Bardzo często wybierają wykonanie filmu lub prezentacji z wykorzystaniem komputerowej gry Minecraft. Gra ta umożliwia uczniom wybudowanie wielu historycznych budynków oraz zainscenizowanie ważnych wydarzeń z przeszłości.
Część pracy uczniowie wykonują w domu, mając przez cały czas możliwość skonsultowania się z nauczycielem przy pomocy Microsoft Teams. Na końcu uczniowie przedstawiają swoją pracę na forum klasy.
Zapraszam do obejrzenia filmiku będącego przykładem pracy naszych uczniów. Piątoklasiści przygotowali prezentację osiągnięć starożytnych cywilizacji.
Drugi filmik jest dziełem ósmoklasistów, którzy mieli wykazać się wiedzą na temat losów powojennego świata. Pomimo drobnych błędów jest dobrą ilustracją efektów ich zaangażowania, współpracy i zdobytych informacji. Co ciekawe, w projekt zaangażowali się również uczniowie szóstej klasy, którzy po prostu chcieli wspomóc swoich kolegów.
Joanna Szulc